luns, 14 de xaneiro de 2013

macbeth e as bruxas no seu contexto

ilustración de Banquo e Macbeth coas tres "irmás",
século XVII
hai uns vinte anos argumentei de xeito bastante aventureiro que as bruxas eran as verdadeiras heroínas de Macbeth; unha opinión que inda hoxe defendería, por moito que, posiblemente, tivera deixado perplexo ao propio autor da obra.

a que probas me remito para tan perversa afirmación? As tres bruxas da obra son hostís ao violento e xerárquico orde social da Escocia de Macbeth e sementan nel un vórtice imprevisible. Son exiliadas dese réxime – obsesionado polo status – e viven na súa propia comunidade fraterno – feminina, situada nas escuras fronteiras. Non teñen trato coa orde social establecida de rivalidades masculinas e honores militares, salvo para estragalo en todo o posible. Mentres os personaxes varóns principais da obra están resoltos a enfrontarse se é preciso para ascender e protexer o seu status, elas representan unha especie de fluidez (desaparecen e volven a materializarse) que mina identidades ben fundamentadas. Pola súa condición de “imperfectas oradoras,” que comercian con adiviñas traizoeiras, personalizan un ámbito de non significación e de xogos de palabras poéticos situado nos límites externos da ortodoxia. A medida que se desenvolve a acción dramática, as adiviñas e os “dobres sentidos” cos que “se burlan de nós” acaban infiltrándose na propia orde social, na que xeran ambigüidade, causan estragos e fan incluso que dous patriarcas da realeza acaben mal. As irmás dinlle a Macbeth, por exemplo, que non lle dará morte ninguén “que teña nacido de muller”. Ao final, é asasinado por un home nado nun parto por cesárea.

neste sentido, estas vellas e peludas feiticeiras representan o que poderiamos arriscarnos a denominar como o inconsciente da obra: o lugar onde os significados esvaran e se enredan. Na súa presenza, disólvense as definicións claras e subvértense as contraposicións: o bo é malo e o malo é bo, nada é outra cousa que o que non é. As tres misteriosas irmás son andróxinas (son mulleres barbudas) e singulares e plurais ao mesmo tempo (son tres nunha). Con isto baten directamente contra a raíz mesma de toda estabilidade social e sexual. Son unhas separatistas radicais que desprezan o poder masculino e nos descobren o son oco e a furia que aniña no corazón de dito poder. Son devotas dunha especie de culto feminino e a súas palabras e os seus corpos ridiculizan a rigorosidade dos límites e o carácter fixo das identidades. Non cabe dúbida, en definitiva, de que estas vellas harpías detestables teñen estado lendo toda a teoría feminista máis recente saída de París.

agora ben, o meu entusiasmo de antano por estas vellas adiviñas de dedos longos precisa hoxe unha importante matización. A negatividade das bruxas, que terxiversan definicións e cometen “un acto sen nome”, supón certamente unha ameaza para unha orde social ríxida como a da Escocia de Macbeth. Pero é tamén unha ameaza para calquera outra orden social concibible. Estas desdentadas e vellas lanzadoras de maleficios son inimigas da sociedade política como tal. A súa negatividade considera aborrecible a propia existencia positiva, e non só a existencia positiva dos nobres escoceses manchados de sangue. De aí que non poidan proporcionar alternativa política algunha a eses homes de armas asasinos. No fondo, obteñen un obsceno deleite da desmembración da vida creada: non en vano lanzan vísceras envelenadas, un dedo de bebé, un ollo de tritón, unha lingua de can e unha pata de lagarto ao beberaxe repugnante que ferve no caldeiro.

non é casual que as propias bruxas estean “desanimalizadas”. Non semellan estar constrinxidas polos seus corpos, pois aparecen e desaparecen a vontade. Neste aspecto (a súa existencia non corpórea) remedan a figura do “bufón” shakesperiano, quen tamén é unha especie de camaleónico transfigurador de formas e tamén pronuncia unha especie de verdade á súa maneira: en clave de enigmas e adiviñas. Pero a incorporeidade, como lle sucede ao Ariel de A Tempestade, ten os seus pros e contras. Supón, como moito, unha forma negativa de liberdade. Ariel evapórase en canto recibe a súa liberdade. É de supor que este desdén polo finito e o material sexa tamén propio das bruxas.

agora ben, precisamente o que confire a estas andróxinas comedoras de serpes o seu carácter revolucionario (o feito de que parezan dispostas a subverter a sociedade política como tal) tamén suxestiona a súa pexa. Poden rexeitar a orde social no seu conxunto porque rexeitan calquera criatura existente. Non é que isto sexa diferente do mundo que habitan, inda que ambas esferas se entrecrucen de cando en vez. Semellante rexeitamento do creado, como temos visto, ten sido tradicionalmente asociado co mal. O repudio xeral do ser significa unha negación non so das xerarquías masculinas, senón tamén da diferenza e da diversidade. Na noite das bruxas de Macbeth, todos os gatos semellan pardos. Hai algo bo neste socavar identidades celosamente protexidas: por conducir os guerreiros aristócratas á súa ruína. Pero tamén algo malo: a fusión indiscriminada de todo con todo e a negación das diferenzas.

o mal asóciase coa lama porque, como esta, é monótono e amorfo. No relato de O estraño caso do Dr Jekyll e Mr Hyde (Robert Louis Stevenson), Jekyll cre que, “con toda esa enerxía vital” súa, o malvado Hyde ten “algo non só de infernal, senón tamén de inorgánico. E isto era o espantoso: que a lama da foxa parecera emitir berros e voces; que o que estaba morto e carecía de forma usurpara as funcións da vida”. O mal ten a uniformidade da merda ou dos corpos nun campo de concentración. É como ese engrudo espeso ao que as tres irmás van engadindo tranquilamente de todo: dende a lingua dun can ata o dedo dun bebé morto ao nacer. Pode que un dos rostros do mal sexa elitista, pero o outro é xustamente o contrario. As cousas creadas son demasiado triviais como para que pague a pena facer distincións entre elas. Tanto os inocentes coma os culpables que aparecen en Macbeth resultan desgarrados polo proceso letal que as bruxas encetan. Aí non hai moito que celebrar.

tamén deberiamos ser escépticos a respecto das irmás noutro sentido. Ao atoparse fóra da sociedade política, carecen de obxectivos ou aspiracións. E esta falta de interese polo mañá reflíctese no feito de que viven nun tempo cíclico, non lineal.

para as bruxas o tempo móvese en círculos, non en liña recta como fai (en van) para Macbeth (“mañá e mañá e mañá …”). O tempo lineal é o medio no que se moven a ambición e o éxito, pero a estas arteiras harpías asociámolas coa danza en círculos, cos ciclos lunares e coa repetición verbal. Tamén dan a volta ao tempo por medio da súa previsión profética. Para elas o futuro xa sucedeu. Pero cando logran inocular en Macbeth a súa negatividade, esta adopta nel a forma dun desexo que se estende interminable cara o porvir. Isto explícase porque os seres humanos, a diferenza das bruxas, viven dentro do tempo. A negatividade convértese nunha especie de “ambición inquieta” que nunca se conformará co presente, senón que debe anulalo continuamente na súa ansia por alcanzar o seguinte logro. Nesta obra cada paso que ese desexo da para consolidarse vaino desenvolvendo un pouco máis alá. Macbeth acaba perseguindo unha identidade que lle proporcione seguridade pero esta resúltalle continuamente esquiva. O desexo anúlanse a si mesmo a medida que avanza. As accións emprendidas para blindar o estatus rexio de Macbeth non fan máis que derrubalo. Así que a nada das bruxas, unha vez se introduce na historia humana, devén puramente destrutiva. Móstrasenos como o baleiro presente no propio corazón do desexo e que o empurra a propósitos inda máis fracasados e infrutuosos. Hai, como temos visto, un tipo de “nada” bo e outro malo, e ben se podería afirmar que os pérfidos espectros desta obra combinan ambos.

por que queren estas harpías de dedos longos abater a Duncan, a Macbeth, a Banquo, á familia de MacDuff e a uns cantos personaxes máis? A obra non aventura unha conxectura. E non da resposta porque non a hai. Os enganos mortais das bruxas carecen por completo de propósito. Non teñen ningún fin concreto en mente, como tampouco o teñen as súas danzas en círculos en torno ao caldeiro. As irmás non se propoñen conseguir nada, pois a idea mesma de logro forma parte desa sociedade que repudian. O logro pertence ao ámbito de medios e fins, causas e efectos, e ese ámbito é alleo a estas feministas que chapuzan na cotra. Son feiticeiras, non estrategos. Buscan destruír a Macbeth non porque sexa home de mal corazón (de feito, non o era ata que se encontraron), senón simplemente porque lles mola.

he aquí unha idea que semella ocupar un lugar central no concepto de mal: non ten (ou non parece ter) propósito práctico algún. O mal é unha total ausencia de obxectivos. Algo tan rutineiro como un obxectivo ou unha finalidade embazaría a súa pureza letal. Nisto remeda a Deus, quen, de existir, non é porque teña motivo algún para facelo. El é a súa propia razón de ser. Tamén creou o universo por simple entretemento e non porque perseguira un obxectivo con elo. O mal rexeita a lóxica da causalidade. Se tivera un fin en perspectiva, estaría internamente dividido, non sería autoidéntico, iría por diante de si mesmo. Pero a nada non pode torarse dese xeito. Por iso non pode existir realmente no tempo, pois o tempo ten que ver coa diferenza, mentres que o mal é aburrido e perpetuamente idéntico. É nese sentido no que se di que o inferno é para toda a eternidade.

tradución dun  fragmento de
Terry Eagleton On Evil (2010), pp. 79-85

Ningún comentario:

Publicar un comentario